کمیاب

کمیاب

Camyab
کمیاب

کمیاب

Camyab

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا) استرس ادراک شده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا) استرس ادراک شده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس ادراک شده در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات21
حجم34 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس ادراک شده در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

ویژگی های این فایل

  • در 21 صفحه ورد قابل ویرایش (شامل 19 صفحه متن و 2 صفحه منابع)
  • اندازه فونت 14 از نوع b lotus
  • منبع نویسی درون متنی و پایانی به شیوه  APA
  • منابع بخش مبانی نظری تا 2022 و بخش پیشینه تا 1402
  • تمامی منابع ذکر شده در متن در پایان فایل آمده است
  • پشتیبانی تخصصی
  • آماده سازی توسط دکتری روان شناسی
  • قابل استفاده برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری روان شناسی، علوم تربیتی و سایر رشته های مرتبط

            

 بخشی از متن فایل 

مبانی نظری

مقدمه و تعاریف

استرس یک محرک محیطی ناخوشایند است که می تواند جنبه روانی یا جسمی داشته باشد (مقصودی و همکاران، 2020). هنگامی که افراد موقعیتی را تهدیدکننده در نظر می گیرند، منابع موجود برای رسیدگی به آن را ارزیابی می کنند. این ارزیابی ها با هم تعامل دارند و منجر به درک استرس و پاسخ های فیزیکی و عاطفی متعاقب آن می شوند (سان و همکاران، 2022). همچنین استرس ادراک شده بستگی به چگونگی برداشت و درک فرد از موقعیت و حوادث دارد، ممکن است یک موقعیت برای فردی بی خطر و برای فرد دیگری به صورت خطرناک و تهدیدآمیز درک شود (هووانگ و همکاران، 2020).

استرس بخش جدایی ناپذیر از زندگی است که همه با آن سروکار دارند و از نظر متخصصان سلامت روان، استرس پاسخ کلی فرد به خواسته ها و فشارهای محیطی تلقی می شود و از سویی دیگر با محدودیت منابع هیجانی برای مقابله موثر با این خواسته ها همراه است (اموند و همکاران، 2016). استرس ادراک شده حالتی است که ارزیابی کلی از اهمیت و شدت چالش های محیطی و فردی را منعکس می کند (سالدک و همکاران، 2016). در این راستا تحقیقات نشان می دهد که استرس ادراک شده، پیامدهای پاتولوژیک منفی مرتبط با سلامت را پیش بینی می کند (جانکویچ و همکاران، 2021).

 

پیشینه پژوهش

رضایی جمالویی و منصوری فر (1402) پژوهشی با عنوان تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجی‌گری استرس ادراک شده انجام دادند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شهر اصفهان در سال 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آن‌ها، تعداد 331 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای الگوی ارتباطی خانواده،  کیفیت زندگی بیمار التهابی روده و استرس ادراک شده استفاده شد. یافته ­های پژوهش نشان داد که مولفه گفت و شنود اثر مثبت بر کیفیت زندگی و اثر منفی بر استرس ادراک شده و مولفه همنوایی اثر منفی بر کیفیت زندگی و اثر مثبت بر استرس ادراک شده دارد. همچنین یافته­ ها نشان داد الگوهای ارتباطی خانواده از طریق استرس ادراک شده اثر غیرمستقیم و معنادار بر کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارند. بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر می­توان گفت که استرس­ های زندگی نقش مهمی در کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارد و در نظر گرفتن متغیرهای روان‌شناختی در آموزش، پیشگیری و درمان بیماران روان­تنی می‌تواند سودمند باشد.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد