کمیاب

کمیاب

Camyab
کمیاب

کمیاب

Camyab

دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی -جلد اول- طاهره فیضی

دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی -جلد اول- طاهره فیضی

دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی (جلد اول) طاهره فیضی

دانلود دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی -جلد اول- طاهره فیضی

دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی (جلد اول) طاهره فیضی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 469 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 242

 

تفاوت های اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی
1- انگیزه جلب منفعت
2- خدمات یا محصولات انحصاری یا نیمه انحصاری
3- نظارت قانونی
4- میزان جلب دقت و توجه عامه
5- قیمت روز بازار برای محصول و یا  خدمت
6- عامل سیاست
7- فوریت داشتن و مداومت خدمات عمومی
8- تفاوت در حجم و وسعت قلمرو سازمان
9- تفاوت در نوع رهبری مورد نیاز و خصوصیات و شرایط لازم برای رهبر
 
 
       میزان مسئولیتی که مدیران سازمانهای خصوصی در مقابل هیات مدیره و سهام داران خود بر دوش دارند در مقایسه با مسئولیتهای مشابه مدیران سازمانهای عمومی بسیار محدود و ناچیز است .
           مدیران سازمانهای عمومی در مقابل مجلس ، مقامهای اجرایی مافوق و مردم مسئول می باشند. 
 
ویژگیهای سازمان بوروکراتیک از نظر ماکس وبر
1- وظایف غیر شخصی
2- سلسله مراتب مشخص سازمانی
3- تعیین واضح و روشن وظایف ادارات
4- انتخاب ماموران برای کار اداری بر اساس شرایط
حرفه ای
5- بکارگیری کارکنان اداری بر اساس قرارداد
6- پرداخت حقوق به کارکنان بر اساس مقام
7- شغل مامور اداری حرفه اصلی یا تنها کار او باشد
 
 
عوامل بقای کارکنان در سازمان از نظر هرزبرگ
     این عوامل بیشتر در سازمان ناشی از طرز تلقی و برداشت   کارکنان در باره موارد زی است:  
1- اداره امور و خط مشی های سازمان
2- ماهیت و میزان سرپرستی تخصصی
3- استمرار روابط متقابل با سرپرستان، همکاران و مرئوسان
4- سطح حقوق و دستمزد
5- امنیت کاری
6- زندگی شخصی کارکنان
7- شرایط کاری
8- مقام و منزلت
 
مسائل و مشکلات  سازمان های اداری دوره پهلوی در زمینه تشکیلات و نیروی انسانی
1- تمرکز اختیارات در سازمان مرکزی
2- وجود سازمان های متداخل و مضاعف
3- عدم ارتباط وظایف در یک سازمان
4- تغییر مکرر تشکیلات سازمان ها
5- عدم ثبات مقامهای سازمانی
 
ارکان قوه مجریه و مسئولیتهای آن
ارکان قوه مجریه را رئیس جمهور و وزیران تشکیل می دهند.ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است و وی در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران می باشد. رئیس جمهور برای اجرای وظایف قانونی خود می تواند  معاونانی داشته باشد.هر یک از وزیران دو نوع وظیفه بر عهده دارند :
1- وظیفه اداری از نظر اداره وزارتخانه خود .
2- وظیفه سیاسی از نظر عضویت در هیات حاکمه کشور.
 
کار شکافی عبارت است از :
           عمل کشف ، مطالعه و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغل در سازمان.
         در این عمل باید ، ماهیت کار ، ابزار کار ، هدف اجرای کار ، اختیار و مسئولیت ، شرایط احراز و تخصص مورد نیاز برای اجرای کار مشخص گردد.
 
•مطابق این نظریه ، هزینه زندگی از عوامل مهم تعیین میزان حقوق و دستمزد است.هر قدر هزینه زندگی بالا رود به همان نسبت از ارزش حقیقی دستمزد ها کاسته می شود. 
هدفهای ارزشیابی شایستگی
 کارکنان
مهمترین هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنان عبارتند از:
1- ایجاد موازین برای اجرای کار رضایت بخش
2- بهبود کارآیی مستخدم
3- تعیین اعتبار عملیات استخدامی و اصلاح آنها
4- عینیت بخشیدن به کاربرد خط مشی های استخدامی ، در انتخاب ،به کارگماری ، ترفیع  ،اخراج و در شناخت میزان مطلوبیت کار کارکنان
 
•طبق قانون محاسبات عمومی  بودجه کل کشور عبارت است از برنامه مالی دولت که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار و بر آورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل به سیاست ها و هدفهای قانونی می شود. و از سه قسمت تشکیل می شود:
 1- بودجه عمومی دولت(دریافت ها و پرداخت های دولت)
2- بودجه شرکتهای دولتی و بانکها
3-بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
 
نظارت و کنترل درونی
 (نظارت قوه مجریه )
•نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه ) به دو نوع تقسیم می شو:
الف- نظارت مالی:قبل از خرج و به منظور عدم تجاوز هزینه های دولت از اعتبارات مصوب صورت می گیرد.
ب- نظارت عملیاتی:بودجه به عنوان وسیله ای برای نیل به هدفهای مطلوب بکار می رود.
 
اصول مربوط به استقلال واحد
 مرکزی بودجه
1- واحد مرکزی بودجه باید مقتدر، متمرکز ، و از حمایت قانونی و سیاسی بر خور دار باشد.
2- دستگاههای اجرایی کلیه اطلاعات لازم را در اختیار واحد مرکزی بودجه قرار دهند ، و روابط مداوم با آن داشته باشند.

دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی -جلد اول- طاهره فیضی

قسمتی از متن.......

تفاوت های اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی
1- انگیزه جلب منفعت
2- خدمات یا محصولات انحصاری یا نیمه انحصاری
3- نظارت قانونی
4- میزان جلب دقت و توجه عامه
5- قیمت روز بازار برای محصول و یا  خدمت
6- عامل سیاست
7- فوریت داشتن و مداومت خدمات عمومی
8- تفاوت در حجم و وسعت قلمرو سازمان
9- تفاوت در نوع رهبری مورد نیاز و خصوصیات و شرایط لازم برای رهبر
 
 
       میزان مسئولیتی که مدیران سازمانهای خصوصی در مقابل هیات مدیره و سهام داران خود بر دوش دارند در مقایسه با مسئولیتهای مشابه مدیران سازمانهای عمومی بسیار محدود و ناچیز است .
           مدیران سازمانهای عمومی در مقابل مجلس ، مقامهای اجرایی مافوق و مردم مسئول می باشند. 
 
ویژگیهای سازمان بوروکراتیک از نظر ماکس وبر
1- وظایف غیر شخصی
2- سلسله مراتب مشخص سازمانی
3- تعیین واضح و روشن وظایف ادارات
4- انتخاب ماموران برای کار اداری بر اساس شرایط
حرفه ای
5- بکارگیری کارکنان اداری بر اساس قرارداد
6- پرداخت حقوق به کارکنان بر اساس مقام
7- شغل مامور اداری حرفه اصلی یا تنها کار او باشد
 
 
عوامل بقای کارکنان در سازمان از نظر هرزبرگ
     این عوامل بیشتر در سازمان ناشی از طرز تلقی و برداشت   کارکنان در باره موارد زی است:  
1- اداره امور و خط مشی های سازمان
2- ماهیت و میزان سرپرستی تخصصی
3- استمرار روابط متقابل با سرپرستان، همکاران و مرئوسان
4- سطح حقوق و دستمزد
5- امنیت کاری
6- زندگی شخصی کارکنان
7- شرایط کاری
8- مقام و منزلت
 
مسائل و مشکلات  سازمان های اداری دوره پهلوی در زمینه تشکیلات و نیروی انسانی
1- تمرکز اختیارات در سازمان مرکزی
2- وجود سازمان های متداخل و مضاعف
3- عدم ارتباط وظایف در یک سازمان
4- تغییر مکرر تشکیلات سازمان ها
5- عدم ثبات مقامهای سازمانی
 
ارکان قوه مجریه و مسئولیتهای آن
ارکان قوه مجریه را رئیس جمهور و وزیران تشکیل می دهند.ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است و وی در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران می باشد. رئیس جمهور برای اجرای وظایف قانونی خود می تواند  معاونانی داشته باشد.هر یک از وزیران دو نوع وظیفه بر عهده دارند :
1- وظیفه اداری از نظر اداره وزارتخانه خود .
2- وظیفه سیاسی از نظر عضویت در هیات حاکمه کشور.
 
کار شکافی عبارت است از :
           عمل کشف ، مطالعه و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغل در سازمان.
         در این عمل باید ، ماهیت کار ، ابزار کار ، هدف اجرای کار ، اختیار و مسئولیت ، شرایط احراز و تخصص مورد نیاز برای اجرای کار مشخص گردد.
 
•مطابق این نظریه ، هزینه زندگی از عوامل مهم تعیین میزان حقوق و دستمزد است.هر قدر هزینه زندگی بالا رود به همان نسبت از ارزش حقیقی دستمزد ها کاسته می شود. هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنانمهمترین هدفهای ارزشیابی شایستگی کارکنان عبارتند از:
1- ایجاد موازین برای اجرای کار رضایت بخش
2- بهبود کارآیی مستخدم
3- تعیین اعتبار عملیات استخدامی و اصلاح آنها
4- عینیت بخشیدن به کاربرد خط مشی های استخدامی ، در انتخاب ،به کارگماری ، ترفیع  ،اخراج و در شناخت میزان مطلوبیت کار کارکنان
 
•طبق قانون محاسبات عمومی  بودجه کل کشور عبارت است از برنامه مالی دولت که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار و بر آورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل به سیاست ها و هدفهای قانونی می شود. و از سه قسمت تشکیل می شود: 1- بودجه عمومی دولت(دریافت ها و پرداخت های دولت)
2- بودجه شرکتهای دولتی و بانکها
3-بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می شود.
 
نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه )
•نظارت و کنترل درونی (نظارت قوه مجریه ) به دو نوع تقسیم می شو:الف- نظارت مالی:قبل از خرج و به منظور عدم تجاوز هزینه های دولت از اعتبارات مصوب صورت می گیرد.
ب- نظارت عملیاتی:بودجه به عنوان وسیله ای برای نیل به هدفهای مطلوب بکار می رود.
 
اصول مربوط به استقلال واحد مرکزی بودجه
1- واحد مرکزی بودجه باید مقتدر، متمرکز ، و از حمایت قانونی و سیاسی بر خور دار باشد.
2- دستگاههای اجرایی کلیه اطلاعات لازم را در اختیار واحد مرکزی بودجه قرار دهند ، و روابط مداوم با آن داشته باشند.

 

دانلود دانلود پاورپوینت مبانی مدیریت دولتی -جلد اول- طاهره فیضی