مبانی نظری و پیشینه پژوهش بدتنظیمی هیجانی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات | 17 |
حجم | 25 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بدتنظیمی هیجانی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
ویژگی های این فایل
نمونه ای از متن فایل
مبانی نظری
پیامدهای بدتنظیمی هیجان
بدتنظیمی هیجان، معمولاً به عنوان یک مشکل دوران کودکی قلمداد می شود که با یادگیری مهارتهای تنظیم هیجان، حل میشود. ولی در صورت عدم تنظیم هیجان، ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد (دان و همکاران، 2018). بدتنظیمی هیجانی، میتواند باعث مشکلاتی در روابط بینفردی، عملکرد مدرسه و شغلی فرد شود. همچنین در زمینه های متعددی مانند عملکردهای رفتاری، هیجانی و شناختی بر کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد (اسپکر و نیکرسون، 2023). نتایج پژوهش های مختلف نشان داده است که در محیط های مدرسه، کودکانی که علائم بی نظمی هیجانی و رفتارهای مرتبط با آن را دارند، بیشتر با همسالان خود درگیر می شوند. نوجوانانی که دارای رفتارهای مخرب بیشتری هستند، در مورد شایستگی های تحصیلی دیدگاه های منفی تری نسبت به خود و مدرسه دارند (اورام و همکاران، 2017). همچنین در این راستا می توان به آثار شناختی بدتنظیمی هیجانی اشاره کرد که نشان دهنده نقش بازداری هیجانی در اختلال حافظه است (هایس و همکاران، 2010).
پیشینه پژوهش
ویتچرچ و همکاران (2022) در مطالعه ای تحت عنوان تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی بر مشکلات تنظیم هیجان که روی 57 بیمار (49 نفر زن و 8 نفر مرد) در محدوده سنی 19 تا 52 انجام دادند به این نتایج دست پیدا کردند که پس از 10 هفته آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی، این درمان منجر به کاهش قابل توجه مشکلات بدتنظیمی هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان گروه آزمایش شده است. بنابراین این مطالعه نشان داد که این روش درمانی بر مولفه های تنظیم هیجان تاثیر مثبت و معنی داری داشته است.